Peter Fečík

  • #všetky
  • #duálne vzdelávanie
  • #vzdelávanie
  • #odborné vzdelávanie a príprava
  • #terciárne vzdelávanie
  • #SOK
  • #projekty
  • #celoživotné vzdelávanie
Peter Fečík manažér V RÚZ pôsobí už viac ako desať rokov, pričom hlavnou oblasťou jeho záujmu je systém vzdelávania v širšom i užšom slova zmysle. Vďaka rokom praktických skúseností sa v RÚZ vypracoval na pozíciu manažéra vzdelávania – okrem odborných znalostí školského systému a legislatívy je jeho doménou oblasť odborného, terciárneho a ďalšieho vzdelávania. Dlhodobo sa sústredí predovšetkým na rozvoj duálneho vzdelávania a podporu užšej spolupráce medzi strednými školami a ich žiakmi so zamestnávateľmi a prepájanie teoretických poznatkov s praxou. Peter Fečík zároveň v RÚZ už od roku 2015 koordinuje odborný tím expertov na odborné vzdelávanie a prípravu. Ten tvorí zhruba päťdesiat odborníkov, ktorí okrem iného, zastrešujú prípravu inštruktorov praktického vyučovania, pracujú na tvorbe analýz a prognóz vývoja na trhu práce a aktívne pripomienkujú obsah maturitných, záverečných a absolventských skúšok.

Systém duálneho vzdelávania

#duálne vzdelávanie
Duálne vzdelávanie je systém odborného vzdelávania a prípravy na výkon povolania alebo odborných činností, ktorým sa získavajú vedomosti, schopnosti a zručnosti potrebné pre povolanie s významne posilnenou úlohou zamestnávateľa, u ktorého sa žiak pripravuje v rámci praktického vyučovania. Vyznačuje sa najmä úzkym prepojením všeobecného a odborného teoretického vzdelávania v strednej odbornej škole s praktickou prípravou u konkrétneho zamestnávateľa.

Odborné vzdelávanie a príprava

#odborné vzdelávanie a príprava
Odborné vzdelávanie považuje RÚZ za dlhodobo jednu zo svojich strategických priorít a jeho správne nastavenie pokladá na kľúčovú podmienku pre udržanie konkurencieschopnosti slovenského hospodárstva.

Terciárne vzdelávanie

#terciárne vzdelávanie
Terciárne – teda vyššie odborné a vysokoškolské – vzdelávanie je v posledných rokoch na Slovensku pod veľkým politickým a spoločenským tlakom.

Systém overovania kvalifikácií

#vzdelávanie
Potreby zamestnávateľov a ponuka zamestnancov na trhu práce, vplyv pandémie COVID-19, ale aj otvárajúce sa možnosti celoživotného vzdelávania vytvorili požiadavku na flexibilnejšie získavanie kvalifikácií, a to na základe neformálneho vzdelávania sa. Profesijné uplatnenie a rozvoj človeka často nebrzdí len nedostatok vedomostí, zručností a kompetencií, ale chýbajúci doklad o ich nadobudnutí. Národný projekt Systém overovania kvalifikácií v SR (NP SOK), realizovaný Štátnym inštitútom odborného vzdelávania (ŠIOV) je určený práve tým ľuďom, ktorí majú záujem nechať si overiť svoje vedomosti, zručnosti a kompetencie nadobudnuté neformálnym vzdelávaním, teda počas praxe, resp. informálnym učením sa. Vďaka ich preukázaniu tak môžu získať plnohodnotné osvedčenie o kvalifikácii bez toho, aby sa vrátili späť do školy.

Celoživotné vzdelávanie

#celoživotné vzdelávanie
Technologický pokrok a s ním súvisiaca digitalizácia a automatizácia priemyslu spôsobujú, že celoživotné vzdelávanie je čoraz aktuálnejšou a diskutovanejšou témou. Príchod a masívne rozšírenie moderných technológií spolu s blížiacou sa štvrtou priemyselnou revolúciou spôsobuje, že spoliehať sa iba na formálne vzdelávanie dnes už skrátka nestačí. Na to, aby sa ľudia dokázali na trhu práce lepšie uplatniť a následne aj kariérne napredovať, je nevyhnutné, aby sledovali najnovšie trendy a nadobúdali nové vedomosti aj prostredníctvom ďalšieho kontinuálneho vzdelávania.

Zručnosti pre budúcnosť konkurencieschopného trhu práce na Slovensku - Dotazník

Na to, aby sme my, ale aj celá naša krajina dokázali pripraviť ďalšie generácie skutočne kvalifikovaných zamestnancov, potrebujeme poznať Váš názor. V rámci dotazníka budete hodnotiť súčasný stav a predpokladaný vývoj (do roku 2030) v devätnástich kategóriách zručností/kompetencií pre dve skupiny zamestnancov – pre tých, u ktorých prevažuje duševná práca, a pre tých, ktorí pracujú prevažne fyzicky. Dotazník sme zostavovali tak, aby Vám jeho vyplnenie nezabralo viac ako 15 minút. Vyjadrenie Vášho názoru pritom významne napomôže profesijným a stavovským organizáciám realizovať potrebné kroky k tomu, aby bola pracovná sila na Slovensku kvalifikovaná a podniky konkurencieschopné aj v nasledujúcich rokoch.

Zručnosti pre budúcnosť konkurencieschopného trhu práce na Slovensku

#vzdelávanie
To, že svet sa nachádza v procese štvrtej priemyselnej revolúcie, je nespochybniteľný fakt. Zmeny, ktoré doposiaľ tieto priemyselné revolúcie priniesli, mali radikálny dopad na zamestnancov. Veľká časť pracovných miest zanikla, ešte väčšia časť však vznikla a ďalšie zase prešli výraznou zmenou požiadaviek na kvalifikácie. Skúsenosti ukazujú, že priemyselná revolúcia nie je „strašiak“, viac pracovných miest vzniklo, než zaniklo, avšak zároveň platí, že možnosti, ktoré priniesla dokázali naplno a vo svoj prospech využiť len tí, ktorí boli na jej príchod pripravení. Zamestnávatelia museli v záujme prežitia a udržania si konkurencieschopnosti držať krok s dobou, zamestnanci zase čelili nutnosti rozšíriť svoje schopnosti a osvojiť si nové pracovné postupy.

Sektorovo riadené inovácie

#vzdelávanie
Inovácia vytvorených a tvorba nových národných štandardov zamestnaní v kontexte digitalizácie, inovačných zmien a globálnych výziev – práve to prináša projekt SRI. V nadväznosti na inovačné procesy komplexne identifikuje požiadavky zamestnávateľov jednotlivých sektorov na zodpovedajúcu kvalifikovanosť pracovných síl, ich kľúčové kompetencie, odborné vedomosti a odborné zručnosti. Prenos sektorovo riadených inovácií do systému monitorovania a predvídania potrieb trhu práce sa premietne v systéme celoživotného vzdelávania, najmä odbornej príprave pre slovenský trh práce.