(V Bratislave, 8. 11. 2023)
Zamestnávatelia združení v Republikovej únii zamestnávateľov (RÚZ) považujú vzdelávanie dlhodobo za jednu zo svojich kľúčových priorít. Z tohto dôvodu počas novembra zorganizovali odborný workshop s názvom AdultLearning RO-SK: Digitálne kompetencie v kontexte celoživotného vzdelávania. V rámci neho spoločne so zástupcami akademickej obce, odborníkmi z praxe, ako aj ďalšími kľúčovými partnermi diskutovali o aktuálnych výzvach v oblasti vzdelávania a digitalizácie.
Odborný workshop stakeholderov sa uskutočnil v rámci medzinárodného projektu spolufinancovného Európskou úniou (EÚ) s názvom AdultLearningROSK: Challenges from the pandemics: adult learning in Romania and Slovakia na pôde Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka (TNUNI). Jednou z kľúčových tém bola dlhodobá stagnácia Slovenska v oblasti systémového rozvoja celoživotného vzdelávania a efektívneho rozvoja digitálnych zručností. Podľa údajov z Eurostat-u bola na Slovensku v roku 2021 účasť na vzdelávaní dospelých vo veku od 25 –64 rokov len na úrovni 5%. Naša krajina tak patrí medzi krajiny s najnižšou participáciou dospelých ľudí na ďalšom vzdelávaní v rámci EÚ. Zamestnávatelia združení v RÚZ v tejto súvislosti zdôraznili, že kľúčová je v tomto smere definícia tzv. spoločenskej objednávky, teda čo vlastne spoločnosť od vzdelávacieho systému (verejného školstva) očakáva a zabezpečenie jej plnenia. „Dlhodobo sa zasadzujeme o prijímanie a realizáciu opatrení, ktoré zabezpečia, že absolventi stredných odborných škôl a vysokých škôl budú po skončení štúdia pripravení pre skutočné potreby pracovného trhu, ktorý je dnes do veľkej miery ovplyvnený digitalizáciou a technologickými zmenami,“ konštatuje 1. viceprezident RÚZ, Mário Lelovský. Zamestnávatelia zároveň zdôrazňujú, že ponuka študijných programov jednotlivých slovenských škôl dlhodobo nereflektuje nielen na požiadavky zamestnávateľov, ale dokonca ani na technologický pokrok spoločnosti a aktuálne trendy. „Napríklad ponuka vzdelávania v oblastiach kyberbezpečnosti, práce s veľkými dátami, nasadzovania a využívania smart technológií v praxi, ako aj príprava expertov na digitálnu a zelenú transformáciu podnikov je nedostatočná, rovnako ako je nedostatočná osveta o ich potrebe. Z toho dôvodu pripravujeme v spolupráci s partnermi nový obsah vzdelávacích kurikúl pre rozvoj digitálnych zručností a špecializácií v jednotlivých sektoroch a povolaniach skúmaných v rámci projektu. Ide napríklad o sektory bankovníctva, maloobchodu či HoReCa, uzatvára Lelovský.
RÚZ a TNUNI pri spracovávaní výstupov projektu nadväzujú aj na výsledky národného projektu Sektorovo riadenými inováciami k efektívnemu trhu práce. V rámci workshopu tak boli prítomným odprezentované aj inovácie, ovplyvňujúce štandardy vybraných zamestnaní, konkrétne odborné vedomosti a zručnosti, na ktoré je v súvislosti s digitalizáciou nutné zamerať ďalšie vzdelávanie zamestnancov.