Zamestnávatelia sú nadšení, minister školstva zvažuje povinnú maturitu z matematiky
Zamestnávatelia združení v Republikovej únii zamestnávateľov (RÚZ) s nadšením prijali informáciu, že rezort školstva zvažuje prípadné zavedenie povinnej maturity z matematiky. Oceňujú odvahu ministra školstva otvárať aj nepopulárne témy, ktoré sú však pre budúcnosť našej, prevažne priemyselnej ekonomiky, veľmi dôležité. Upozorňujú však, že pre skvalitnenie matematického vzdelávania v regionálnom školstve je potrebné realizovať celý komplex opatrení a systémových zmien.
Zvýšenie kvality matematického vzdelávania v regionálnom školstve je dlhodobo prioritou RÚZ. Už v roku 2018 únia publikovala analýzu matematického vzdelávania, súčasťou ktorej bol aj návrh konkrétnych opatrení realizovateľných v praxi. Následne bola na pôde Národnej rady SR (NR SR) zorganizovaná konferencia, kde sa široké spektrum odborníkov, zástupcov ministerstiev, vysokých škôl či trhu práce zhodlo na tom, že pre skvalitnenie matematického vzdelávania v regionálnom školstve je potrebné realizovať viaceré opatrenia a systémové zmeny. Nielen zamestnávatelia, ale aj experti dlhodobo upozorňujú, že je potrebné predovšetkým posilniť postavenie matematiky, ako jedného z pilierov všeobecného vzdelávania. Tiež ako základ vzdelávania s orientáciou na prípravu odborníkov pre znalostnú ekonomiku. V rámci toho odporúčajú:
- zmeniť spôsob a skvalitniť výučbu matematiky,
- zvýšiť počet hodín matematiky v štátnom vzdelávacom programe základných a stredných škôl,
- zaviesť povinnú maturitu z matematiky v dvoch úrovniach,
- vytvoriť model usmerňovania vzdelávacej cesty žiakov vo väzbe na externé hodnotenie žiakov,
- podporovať starostlivosť o talenty a
- vytvárať nové inovatívne učebnice matematiky a podporné učebné materiály.
Taktiež je podľa nich nevyhnutné prijať opatrenia na skvalitnenie ďalšieho vzdelávania učiteľov, ako aj prípravy budúcich učiteľov:
- skvalitniť ďalšie vzdelávanie učiteľov a preniesť ho do kompetencie vysokých škôl,
- vo vysokoškolskom vzdelávaní zvýšiť váhu odbornej predmetovej prípravy a pedagogickej praxe z aprobačných predmetov a
- v záujme zvýšenia kvality prípravy učiteľov oddeliť prípravu učiteľov pre základné a stredné školy a akreditáciu učiteľstva aprobačných predmetov pre stredné školy odvíjať od personálnych a materiálnych podmienok daných odborov, garantovanie viazať na tím odborníkov, nie na jedného profesora z pedagogiky alebo psychológie.
Situácia sa za posledné roky výrazne zhoršila. Čerstvo v pamäti máme alarmujúce výsledky testovania PISA, v ktorom slovenskí žiaci, v porovnaní so žiakmi z ostatných krajín, v matematike výrazne prepadli. Z matematiky tento rok písomne maturovalo len 11,6 % všetkých maturantov, čo je alarmujúco nízke číslo. Ešte horšie je, že väčšina z týchto absolventov uvažuje o štúdiu na vysokej škole v zahraničí. „Matematika je základ pre všetky technické a prírodné vedy, rozvíja však analytické myslenie, ktoré je dôležité aj pre štúdium na vysokých školách humanitného zamerania. Nezostáva nám nič iné, ako zásadne skvalitniť matematické vzdelávanie v regionálnom školstve a prijať systémové opatrenia, medzi ktoré určite patrí aj zavedenie povinnej maturity z matematiky,“ vysvetľuje 1. viceprezident RÚZ, Mário Lelovský.
Žiaci by si mohli podľa ministra vyberať z viacerých úrovní maturity z matematiky, pričom náročnejšiu úroveň by mohli absolvovať napríklad budúci študenti technických odborov vysokých škôl. Zaujímavé dáta k tejto problematike priniesol rozsiahly „Prieskumu súčasného stredoškoláka“, realizovaný Študentskou radou stredných škôl. Na prieskume sa zúčastnilo 15-tisíc respondentov, pričom až 84 % z nich uviedlo, že je proti zavedeniu povinnej maturity z matematiky. V prípade zavedenia viacúrovňovej formy by však až štvrtina žiakov, ktorí na predošlú otázku odpovedali nie, so zavedením povinnej maturity z matematiky súhlasila. Pri súčasnom spôsobe výučby si až 46 % žiakov nemyslí, že sa im poznatky z matematiky na trhu práce zídu. Tieto výsledky ukazujú, že je potrebné pripravované zmeny žiakom vhodne komunikovať. Maturita z matematiky by tak nemusela byť vnímaná ako strašiak, ale ako príležitosť. Zamestnávatelia sú pripravení ministerstvu školstva s komunikačnou kampaňou pomôcť.