Zamestnávatelia kvitujú postoj ministra životného prostredia vo veci palivových príplatkov EÚ
Zamestnávatelia združení v Republikovej únii zamestnávateľov (RÚZ) oceňujú postoj ministra životného prostredia SR, Tomáša Tarabu, k zavádzaniu tzv. „palivových príplatkov“ zo strany Európskeho parlamentu (EP). Vítajú jeho kroky smerujúce k odmietnutiu časti smernice s cieľom udržať stabilnú cenovú hladinu motorových palív pre priemysel a dopravu. Upozorňujú, že nekontrolovateľné zásahy zo strany Európskej únie (EÚ) do cenotvorby sú vážnym hazardom so stabilitou priemyslu jednotlivých členských krajín.
Ešte vlani schválil EP smernicu, podľa ktorej by sa od roku 2027 mali emisné povolenky vzťahovať už nielen na priemysel, ale aj na motorové palivá a vykurovanie budov. Ide o ďalšie z balíka opatrení únie zameraných na dekarbonizáciu európskeho priemyslu. Odborníci však upozorňujú, že zavedenie obchodovania s emisnými kvótami v sektore cestnej dopravy už v krátkodobom horizonte spôsobí masívny nárast cien motorových palív, a to ako pre osobnú, tak aj nákladnú dopravu. Každý liter nafty či benzínu by tak na Slovensku mohol byť čoskoro drahší minimálne o 10 centov a viac. „Zavedenie systému ETS2 na cestnú dopravu bude v praxi znamenať ďalších približne 300 miliónov eur ročne vytiahnutých z vreciek slovenských motoristov a podnikateľov. Tento krok spôsobí rast cien prepravných služieb, čo následne ovplyvní ceny tovarov a logistické reťazce. Tu je potrebné zdôrazniť, že hovoríme aj o fyzických osobách, ktoré uvedené navýšenie zaplatia hneď dvakrát, a to v cene paliva a následne v cene tovarov, do ktorej bude s najväčšou pravdepodobnosťou premietnutá zvýšená cena za prepravu,“ vysvetľuje viceprezident RÚZ, Pavol Piešťanský. Minister životného prostredia SR, Tomáš Taraba, jednoznačne vyjadril odmietavý postoj Slovenska k materiálu. Potvrdil aj to, že vedie intenzívne diskusie aj s ďalšími členskými krajinami, a to s cieľom oddialiť alebo zrušiť implementáciu systému ETS2. Zamestnávatelia tento postoj vítajú. „Oceňujeme iniciatívu ministra životného prostredia v tejto veci. Dekarbonizácia priemyslu je legitímny cieľ, ktorý sme si ako EÚ stanovili, avšak na jeho naplnenie je potrebné prijímať také opatrenia, ktoré rešpektujú reálne možnosti jednotlivých členských krajín a nedecimujú ich priemysel,“ dopĺňa viceprezident RÚZ, Robert Spišák. „Nezhodneme sa síce na všetkom, avšak rozumné kroky v prospech Slovenska, ako je aj tento, si zaslúžia našu podporu,“
uzatvára.