Odvetvoví experti RÚZ vypracúvajú vyjadrenia k zadaniam tém s cieľom pomôcť stredným odborným školám nastaviť ich tak, aby čo najviac reflektovali vývoj na pracovnom trhu. Spätná väzba vo forme odporúčania zamestnávateľskej organizácie k obsahu tém záverečnej skúšky, odbornej zložky maturitnej skúšky a absolventskej skúšky pomáha skvalitniť obsah vzdelávania, ktorý presnejšie reflektuje na skutočné potreby trhu práce a zvýši tak uplatniteľnosť absolventov stredných odborných škôl.
Postup a termíny
Témy na jednotlivé časti skúšky schvaľuje riaditeľ školy do 31. marca. Riaditeľ školy predkladá zadania tém teoretickej časti a praktickej časti odbornej zložky maturitnej skúšky do 3 pracovných dní od ich schválenia na vyjadrenie RÚZ, RÚZ sa k obsahu zadania tém vyjadrí písomne v elektronickej forme do 15. apríla, predseda predmetovej maturitnej komisie ich schvaľuje do 30. apríla (pri praktickej časti odbornej zložky maturitnej skúšky to môže byť aj skôr). Následne najneskôr do 30. apríla riaditeľ školy informuje RÚZ elektronicky o spôsobe zapracovania, resp. nezapracovania odporúčaní RÚZ s krátky zdôvodnením. RÚZ sa vyjadruje aj k obsahu tém záverečnej skúšky a absolventskej skúšky. Riaditeľ školy predkladá zadania tém ZS a AS na vyjadrenie RÚZ najneskôr do 5. marca, RÚZ sa k obsahu zadania tém vyjadrí písomne v elektronickej forme do 15. marca. Následne najneskôr do 31. marca riaditeľ školy informuje RÚZ elektronicky o spôsobe zapracovania, resp. nezapracovania odporúčaní RÚZ s krátkym zdôvodnením. Témy na vyjadrenie škola zasiela v elektronickej forme, a to v bežne používaných formátoch MS Office, prípadne elektronické dokumenty vo formáte PDF (nie scanované) na e-mailovú adresu: vzdelavanie@ruzsr.sk. V zmysle vyhlášky o strednej škole vyjadrovanie k témam a schvaľovanie tém jednotlivých častí záverečnej skúšky sa netýka učebných odborov, v ktorých sa záverečná skúška vykonáva podľa jednotných zadaní schválených RÚZ. Záverečná skúška sa v odboroch vzdelávania zverejnených na webovom sídle ministerstva školstva vykonáva podľa jednotných zadaní vypracovaných a schválených RÚZ.
Odporúčania pre tvorbu zadaní tém
RÚZ pripravila pre školy odporúčania, ktoré majú v sieti škôl a školských zariadení aktívne odbory štúdia v jej vecnej pôsobnosti. Tie slúžia ako pomôcka pre stanovenie postupu pri koordinácii odborného vzdelávania a prípravy v spolupráci so zamestnávateľmi, ako aj pri príprave a tvorbe zadaní tém na záverečné, maturitné a absolventské skúšky s cieľom dosiahnuť maximálnu efektivitu a využiteľnosť vypracovaných podkladov s prepojením na prax a požiadavky zamestnávateľov. RÚZ vo svojom vyjadrení hodnotí predovšetkým to, či témy zadaní skúšok zodpovedajú požiadavkám trhu práce, ale aj požiadavkám na vedomosti a zručnosti, profilu absolventa, a tiež spôsobu zapracovania svojichodporúčaní ku školskému vzdelávaciemu programu.
Aj potreby praxe vyžadujú, aby žiak v rámci skúšky riešil odborný problém z oblastí, ktoré súvisia s hospodárskou praxou. Zadanie témy pritom nesmie byť len úzko zamerané na niektoré profilové predmety, no má mať aj svoje aplikačné súvislosti, ktoré musí žiak na skúške preukázať. Táto požiadavka pritom nie je v existujúcich zadaniach vždy plne zohľadnená.
Skúška má pozostávať z komplexných tém vytvorených z cieľových požiadaviek výkonných štandardov štátneho vzdelávacieho programu. Je vzdelávacím výstupom absolventov študijných, resp. učebných odborov, ktorí ňou získajú na jednej strane odbornú kvalifikáciu a kompetenciu vykonávať pracovné činnosti v danom povolaní, a na druhej strane možnosť ďalšieho vzdelávania. Pri teoretickej a praktickej časti odbornej zložky skúšky má žiak využívať a aplikovať vedomosti a schopnosti z rôznych odborných predmetov komplexne – s prepojením na odbornú prax. Pri skúške sa zisťuje nielen žiakova schopnosť využívať medzipredmetové vzťahy v oblasti všeobecnej a odbornej zložky vzdelávania, ale aj úroveň jeho ústneho prejavu a správneho uplatňovania odbornej terminológie.
Štátny vzdelávací program je základným vzdelávacím štandardom, ktorý určuje súbor požiadaviek na žiaka. Ten vymedzuje stupeň dosiahnutých vedomostí, zručností a kompetencií, a rovnako tak špecifikuje, čo by mal žiak vedieť, dosiahnuť, vykonať a preukázať, aby získal vysvedčenie o skúške, požadovanú kvalifikáciu, či postúpil na vyšší stupeň vzdelávania.
Vzdelávacie štandardy zahŕňajú výkonové a obsahové štandardy, pričom práve výkonový štandard je svojím zameraním cieľovou požiadavkou. Sú podkladom pri stanovovaní maturitných tém (záverečných resp. absolventských tém) ako komplexného zhrňujúceho vzdelávacieho výstupu.
Maturitná (záverečná, resp. absolventská) téma musí byť koncipovaná ako konkrétny odborný problém alebo problémová situácia komplexného charakteru, ktorú má žiak počas skúšky riešiť. Téma v odbornej zložke maturitnej skúšky (záverečnej, resp. absolventskej) by mala smerovať k napodobeniu určitých odborných úloh, činností alebo situácii, ktoré sa uplatňujú na pracovisku v rámci povolania, na ktorého výkon sa žiaci pripravujú.
Maturitná (záverečná, resp. absolventská) téma je integratívna. Má svoju profilovú a aplikačnú časť a skladá sa z menších čiastkových tém. Ich obsahová skladba je koncipovaná tak, aby mal žiak možnosť preukázať naplnenie všetkých výkonových požiadaviek v danom študijnom odbore. Cieľom profilovej časti je stanoviť prioritné výkony odvodené od vzťahov a súvislostí k profilovým predmetom. V ďalších častiach, teda v aplikačnej oblasti, sa uvádzajú všetky dôležité väzby a súvislosti, ktoré dopĺňajú profilovú časť podtém tak, aby bola téma komplexná.
V zmysle odporúčaní RÚZ JE TÉMA správna AK:
vychádza z výkonových štandardov pre odborné vzdelávanie (hodnotenie absolútneho výkonu na základe kritérií), a zabezpečuje, aby výkonové štandardy uvedené v profile absolventa komplexne pokryli všetky témy,
uplatňuje hľadisko akumulácie vedomostí viacerých odborných predmetov obsahovo príbuzných,
vychádza z rozsiahlejších tematických celkov viacerých odborných predmetov (komplexnosť odborného vzdelávania na základe obsahových štandardov),
umožňuje a podporuje využitie všetkých podporných učebných zdrojov (pomôcky, písomné materiály, informácie a údaje, atď.) pre obsiahnutie splnenia danej témy,
umožňuje preverenie schopností žiaka využívať vedomosti a intelektuálne schopnosti získané počas štúdia na posúdenie konkrétneho odborného problému, ktorý je zadaný v téme,
dodržiava pravidlo zrozumiteľnosti, spojitosti a komplexnosti tak, aby náročnosť, vecný a časový rozsah tém boli pre žiaka optimálne, primerané a zvládnuteľné na danom stupni vzdelania,
zohľadňuje aj predpísaný čas určený na trvanie skúšky a jej prípravu,
uvádza aj konkrétnu učebnú pomôcku, ktorá priamo súvisí s príslušným zadaním,
obsahuje jasné a jednoznačné formulácie podtém, ktoré sú usporiadané v logickom slede od riešenia jednoduchého problému k zložitejšiemu javu, podtémy sa odvodzujú od obsahových štandardov, žiaka vedú k požadovanému výkonu a predurčujú jeho výkonovú úroveň, vzťahujú sa na všetky profilové – prioritné, aplikačné a doplňujúce informácie, ktoré žiak počas štúdia odborných a všeobecnovzdelávacích predmetov daného študijného odboru získal.
To, že svet sa nachádza v procese štvrtej priemyselnej revolúcie, je nespochybniteľný fakt. Zmeny, ktoré doposiaľ tieto priemyselné revolúcie priniesli, mali radikálny dopad na zamestnancov. Veľká časť pracovných miest zanikla, ešte väčšia časť však vznikla a ďalšie zase prešli výraznou zmenou požiadaviek na kvalifikácie. Skúsenosti ukazujú, že priemyselná revolúcia nie je „strašiak“, viac pracovných miest vzniklo, než zaniklo, avšak zároveň platí, že možnosti, ktoré priniesla dokázali naplno a vo svoj prospech využiť len tí, ktorí boli na jej príchod pripravení. Zamestnávatelia museli v záujme prežitia a udržania si konkurencieschopnosti držať krok s dobou, zamestnanci zase čelili nutnosti rozšíriť svoje schopnosti a osvojiť si nové pracovné postupy.
To, že svet sa nachádza v procese štvrtej priemyselnej revolúcie, je nespochybniteľný fakt. Zmeny, ktoré doposiaľ tieto priemyselné revolúcie priniesli, mali radikálny dopad na zamestnancov. Veľká časť pracovných miest zanikla, ešte väčšia časť však vznikla a ďalšie zase prešli výraznou zmenou požiadaviek na kvalifikácie. Skúsenosti ukazujú, že priemyselná revolúcia nie je „strašiak“, viac pracovných miest vzniklo, než zaniklo, avšak zároveň platí, že možnosti, ktoré priniesla dokázali naplno a vo svoj prospech využiť len tí, ktorí boli na jej príchod pripravení. Zamestnávatelia museli v záujme prežitia a udržania si konkurencieschopnosti držať krok s dobou, zamestnanci zase čelili nutnosti rozšíriť svoje schopnosti a osvojiť si nové pracovné postupy.
Drahomíra Štepanayová
expertka na vzdelávanie - ekonomika, financie a administratíva
stepanayova@ruzsr.sk
Absolvovala štúdium na Katedre ekonomickej štatistiky Fakulty riadenia a na Katedre pedagogiky Národohospodárskej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave. Profesijne sa celý život pohybuje v oblas...
expertka na vzdelávanie - hutníctvo a stavebníctvo
cizmarova@ruzsr.sk
Je absolventkou Hutníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Okrem pôsobenia v pedagogickej ...
expertka na vzdelávanie - beauty služby
jaslovska@ruzsr.sk
Vyštudovala právo na Univerzite Mateja Bella v Banskej Bystrici. Neskôr svoju kvalifikáciu rozšírila...
expertka na vzdelávanie - gastronómia, hotelierstvo a cestovný ruch
polaskova@ruzsr.sk
Je absolventkou Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave. Pôsobila ako ma...
expert na vzdelávanie - obchod a logistika
soltes@ruzsr.sk
Absolvoval štúdium na Fakulte telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského. V oblasti logistiky,...
expert na vzdelávanie - informačné a komunikačné technológie, publicistika, knihovníctvo a vedecké informácie, bezpečnostné služby
stepanay@ruzsr.sk
Je absolventom Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Profesijne pôsobil...
expert na vzdelávanie - spracúvanie dreva
zaborsky@ruzsr.sk
Je absolventom Technickej univerzity vo Zvolene so zameraním na konštrukciu nábytku a drevárstvo. Kv...
expert na vzdelávanie - informačné a komunikačné technológie
bederka@ruzsr.sk
Je absolventom Slovenskej technickej univerzity v Bratislave v odbore Technická kybernetika, a tiež ...