(Bratislava 25.06.2024)
Medzinárodný projekt „AdultLearningROSK – Challenges from the pandemics: adult learning in Romania and Slovakia“, ktorého zámerom bolo, aby zamestnávatelia a zamestnanci na Slovensku a v Rumunsku držali krok so zrýchlenou transformáciou sveta práce urýchlenou pandémiou COVID-19 a budovali kapacity na ďalšie riešenie výziev v oblasti rozvoja zručností, úspešne dosiahol svoj záver.
Lídrom projektu bola Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) a na jeho realizácii spolupracovala s ďalšími tromi projektovými partnermi zo Slovenska a Rumunska – zamestnávateľskou organizáciou Confederația Patronală Concordia, technickou univerzitou Universitatea POLITEHNICA din București, Trenčianskou univerzitou Alexandra Dubčeka v Trenčíne a tromi asociovanými partnermi – BusinessEurope, zamestnávateľskou organizáciou Irish Business and Employers Confederation (IBEC), Federáciou rakúskeho priemyslu Industriellenvereinigung (IV), od októbra 2022 do júna 2024.
Súčasné politické priority Európskej únie (EÚ) si stanovujú v rámci spoločného prístupu k zamestnanosti a zručnostiam veľmi ambiciózne ciele, vrátane cieľa na úrovni EÚ, aby sa do roku 2030 každoročne zúčastňovalo vzdelávania aspoň 60 % dospelých. V súčasnosti sú tieto ciele od reality veľmi vzdialené. Účasť dospelých na celoživotnom vzdelávaní na Slovensku a v Rumunsku bola podľa oficiálnych štatistík pri zahájení projektu nižšia ako 5 %.
Pandémia COVID-19 zrýchlila automatizáciu a digitalizáciu, mnohí pracovníci sa však ocitli na pozíciách, pre ktoré nemajú vhodné zručnosti. OECD poukazuje na dôležitosť posilnenia schopnosti reagovať na potreby trhu práce a investovania do vzdelávania dospelých, aby sa zabezpečili primerané zručnosti v globalizovanom a digitalizovanom hospodárstve, a riešiť tak nárast automatizácie a digitalizácie.
Hlavným cieľom projektu bolo preto identifikovať meniace sa požiadavky na zručnosti v kontexte transformácie práce a riešiť výzvy v oblasti celoživotného vzdelávania. Projekt sa zameral na niekoľko kľúčových oblastí:
Z prieskumu realizovaného v rámci projektu vyplynulo, že v Rumunsku a na Slovensku je účasť na celoživotnom vzdelávaní vyššia, než naznačujú oficiálne štatistické údaje. Podľa neho sa až 66 % respondentov zo Slovenska zúčastňuje vzdelávania, pričom najčastejšie uvádzané motivátory sú zlepšenie odborných zručností a možnosť zvýšiť si kvalifikáciu a kariérny rast. Aj napriek tomu, že až 70 % respondentov uviedlo, že im vzdelávanie uhradil zamestnávateľ, medzi hlavné bariéry/dôvody neúčasti na vzdelávaní patrí nedostatok času a finančné obmedzenia.
Celoživotné vzdelávanie je v Slovenskej republike formované v kontexte európskej politiky. Podpora celoživotného vzdelávania je realizovaná primárne formou národných projektov. Medzi takéto projekty možno zaradiť napr. KOMPAS+, REPAS+, Nestrať prácu – vzdelávaj sa, Systém overovania kvalifikácií v SR, či Zručnosti pre trh práce. Problémom podpory celoživotného vzdelávania je krátkodobosť a následná neudržateľnosť po skončení projektu. Preto musí byť riešenie podpory a financovanie nastavené koncepčne, systémovo a dlhodobo
V rámci projektu bolo vytvorené experimentálne kurikulum - experimentálne medzisektorové učebné osnovy pre vysokoškolské odborné štúdium v oblasti technológií a digitálnych zručností v súvislosti s mikroosvedčeniami. Napriek tomu, že bolo vytvorené pre vybrané povolania, je zostavené tak, aby bolo aplikovateľné pre ďalšie profesie, odvetvia a krajiny EÚ.
Projekt tiež identifikoval niekoľko výziev pre budúcnosť, vrátane potreby zvýšiť motiváciu k účasti na vzdelávaní, zabezpečenia jeho financovania a zlepšenia legislatívneho rámca. Na ich riešenie boli sformulované nasledovné odporúčania:
Ďalšie zaujímavé informácie o projekte, partneroch, ako aj projektové výstupy a infografiky na stiahnutie nájdete na webovej stránke projektu.