Celé znenie vyhlášky ÚVZ SR č. 289/2021, ktorá sa týka organizácie hromadných podujatí od 10.12.2021 je dostupné na tomto odkaze.
S účinnosťou od 10.12. platí zákaz usporadúvať hromadné podujatia s výnimkou bohoslužieb, sobášov, krstov, pohrebov, zasadnutí, schôdz a iných podujatí uskutočňovaných na základe zákona, profesionálnych športových súťaží a volieb. Povolené je taktiež usporadúvanie hromadných podujatí v režime OP v súvislosti s výkonom práce s maximálnou kapacitou 10 osôb. Je však potrebné zabezpečiť oznam o skutočnosti, že sa konajú v režime OP.
S účinnosťou od 10.12.2021 sa zároveň upravuje činnosť prevádzok. Celé znenie vyhlášky ÚVZ SR č. 290/2021, k činnosti prevádzok od 10.12. 2021 je dostupné na tomto odkaze.
• Liečebné kúpele a kúpeľné liečebne poskytujúce služby pacientom na základe predpisu lekára
• Prevádzky verejného stravovania vrátane trvalých stánkov, ktoré vydávajú jedlá a nápoje zabalené na odber so sebou alebo prostredníctvom donášky
• Lekárne, predajne a výdajne zdravotníckych pomôcok, očné optiky vrátane vyšetrenia zraku
• Predajne s krmivom pre zvieratá a veterinárne ambulancie
• Zásielkový predaj tovarov
• Predajne náhradných dielov pre motorové vozidlá, odťahové služby
• Práčovne a čistiarne
• Čerpacie stanice
• Pohrebné služby, prevádzky pohrebísk a krematórií
• Služby technickej a emisnej kontroly, zberné miesta pre príjem žiadostí na vydanie tachografických kariet, prevádzky určené na predaj karnetov TIR, colné vyhlásenia, vyclievanie alebo zaclievanie tovaru, predajné miesta elektronického výberu mýta
• Taxislužby
• Advokáti, notári, exekútori, správcovia konkurznej podstaty, mediátori, dražobníci, rozhodcovia, znalci, tlmočníci a prekladatelia
• Zberné dvory
• Služby dlhodobého ubytovania a karanténneho ubytovania
• Závodné, školské a podobné kuchyne a jedálne
• Obchodné domy
• Prevádzky, kde sa konajú hromadné podujatia, ktoré majú výnimku zo zákazu
Prevádzky, ktoré môžu byť otvorené od 5:00 do 22:00 a môžu fungovať v režime základ (teda pre všetkých bez ohľadu na ich imunitný status):
• Predajne potravín (vrátane ambulantného predaja)
• Predajne drogérie
• Predajne novín a tlačovín
• Výdajné miesta tovarov zakúpených na diaľku, vrátane príjmu reklamácií
• Výdaj, vrátenie a reklamácia tovaru prostredníctvom balíkomatov a podobných zariadení
• Prevádzky telekomunikačných operátorov
• Prevádzky poštových, bankových a iných finančných, poisťovacích a leasingových služieb
• Oprava a servis elektroniky, vecí (vrátane obuvi, odevov, vozidiel, bicyklov a podobne), strojov a iných zariadení
• Kľúčové služby
• Obchodné miesta sieťových odvetví (elektrina, voda, plyn)
• Predajne domácich a záhradkárskych potrieb (domáce potreby sú drobný tovar každodenného domáceho použitia, ktorého náhrada v prípade straty alebo poškodenia neznesie odklad).
• Nekryté alebo čiastočne kryté trhoviská s predajom sadeníc, kvetov, zeleniny, ovocia, potravín: musia zabezpečiť jednosmerný pohyb zákazníkov, regulovaný vstup a výstup, vzdialenosť predajných miest 2 metre od seba
• Prevádzky poskytujúce liečebno-pedagogickú intervenciu alebo terapiu osobám so zdravotným postihnutím
Obchody, ktoré predávajú viac druhov sortimentu, môžu v režime základ predávať iba ten tovar, ktorý predávajú ostatné prevádzky s povoleným režimom základ.
Len v režime OTP môžu fungovať:
• hotely a podobné služby krátkodobého ubytovania, avšak iba v súvislosti s výkonom práce alebo za účelom návštevy zdravotníckeho zariadenia
Len v režime OP môžu od 10. decembra fungovať (za dodržania podmienok vo vyhláške):
• Prevádzky fitness (od 5:00 do 22:00)
• Autoškoly
• Kaderníctva, holičstvá, prevádzky manikúr alebo pedikúr (od 5:00 do 22:00)
• Lanovky, vleky
Ostatné prevádzky obchodu môžu byť od 10. decembra otvorené len v režime OP. Iné ako uvedené prevádzky služieb nemôžu byť otvorené.
• Hotely a podobné služby krátkodobého ubytovania, pričom pre svojich ubytovaných hostí môžu mať otvorené aj reštaurácie a wellness, ktoré sú ich súčasťou. Do hotelov a podobných ubytovacích zariadení musia mať osoby v režime OP navyše potrebný negatívny výsledok testu. Hotely a podobné služby krátkodobého ubytovania: Môžu fungovať v režime OTP iba pre účely krátkodobého ubytovania súvisiace s výkonom práce alebo podnikania či inej obdobnej činnosti a tiež pre účely ubytovania súvisiace s návštevou zdravotníckeho zariadenia. Od 25. decembra môžu hotely poskytovať služby aj pre iné účely, avšak len v režime OP, pričom sa návštevníci musia navyše preukázať negatívnym výsledkom testu na COVID 19 (Rt-PCR alebo LAMP nie starší ako 72 hodín alebo Antigénový test nie starší ako 48 hodín alebo Nazálny antigénový test vykonaný priamo na mieste). Pre hotely a podobné služby krátkodobého ubytovania platí obmedzenie kapacity na 75%. Zvýšená frekvencia upratovania, čistenia a dezinfekcie dotykových plôch prostriedkami s virucídnym účinkom, vybavenie hygienických zariadení tekutým mydlom a papierovými utierkami. Na služby dlhodobého a karanténneho ubytovania sa tieto obmedzenia nevzťahujú. Reštaurácie a wellness, ktoré sú súčasťou hotelov, musia postupovať podľa pravidiel uvedených vo vyhláškach. Znamená to, že napríklad hotelové reštaurácie môžu vo svojich priestoroch poskytovať jedlo pre ubytovaných návštevníkov, nie však organizovať oslavy a iné podujatia.
Umožniť vstup a pobyt v priestoroch len za podmienky prekrytých dýchacích ciest respirátorom, aplikovať dezinfekciu na ruky alebo poskytnúť jednorazové rukavice, zabezpečenie dvojmetrových odstupov v radoch, to neplatí pre osoby zo spoločnej domácnosti alebo osoby s ťažkým zdravotným postihnutím a ich asistentov, časté vetranie, pravidelná dezinfekcia dotykových plôch prostriedkami s virucídnym účinkom, vystavenie oznamov o povinnosti dodržiavať opatrenia podľa vyhlášky a oznamov o príslušnom režime.
Kapacitné obmedzenia: 1 osoba na 25 štvorcových metrov, ak má prevádzka menej ako 25 m2, môže v nej byť v jednom čase len jeden zákazník, kapacitné obmedzenia sa nevzťahujú na závodné, školské a podobné jedálne definované vo vyhláške, taxislužby, vleky.
Taxislužby: Obmedzená kapacita prepravovaných osôb na najviac dvoch zákazníkov vo vozidle (neplatí pre osoby, ktoré žijú v spoločnej domácnosti), po každom zákazníkovi treba vykonať dezinfekciu prostriedkom s virucídnym účinkom.
Obchodné domy: Musia byť uzavreté detské kútiky a sedacie sekcie. Platí zákaz konzumácie jedál a nápojov v priestoroch obchodných domov, vrátane foodcourtov. Zákazníci si môžu jedlo kúpiť v prevádzkach verejného stravovania iba zabalené pre odber so sebou. Povinnosť vybaviť hygienické zariadenia tekutým mydlom a papierovými utierkami, dezinfekcia zariadení každú hodinu
Prevádzky zariadení starostlivosti o ľudské telo: Otvorené môžu byť len kaderníctva, holičstvá, manikúra a pedikúra, len pre OP, po každom zákazníkovi treba vykonať dezinfekciu prostriedkom s virucídnym účinkom.
Fitness centrá: Len v režime OP, maximálna kapacita 1 osoba na 25 štvorcových metrov alebo najviac 30 ľudí, viesť zoznam návštevníkov prevádzky.
Regionálne úrady verejného zdravotníctva môžu v rámci svojho územného obvodu z dôvodu epidemiologickej situácie nariadiť prísnejšie opatrenia.
Očkovaní (O): Osoby najmenej 14 dní a najviac 1 rok po aplikácii druhej dávky očkovacej látky proti ochoreniu COVID-19 s dvojdávkovou schémou, osoby najmenej 21 dní a najviac 1 rok po aplikácii prvej dávky očkovacej látky proti ochoreniu COVID-19 s jednodávkovou schémou, osoby najmenej 14 dní a najviac 1 rok po aplikácii prvej dávky očkovacej látky proti ochoreniu COVID-19, ak bola prvá dávka podaná do 180 dní od prekonania ochorenia, deti do 12 rokov a dvoch mesiacov veku.
Testovaní (T): Negatívny výsledok RT-PCR alebo LAMP testu nie starší ako 72 hodín od odberu, negatívny výsledok antigénového testu nie starší ako 48 hodín od odberu.
Prekonaní (P): Osoby, ktoré prekonali COVID-19 pred nie viac ako 180 dňami. Uvedenú skutočnosť je potrebné preukázať na základe pozitívneho výsledku RT-PCR testu, u detí do 12 rokov aj na základe potvrdenia od všeobecného lekára pre deti a dorast vydaného na základe antigénového testu vykonanom v MOM, vydaného do 15.11.2021.
Potvrdenia o očkovaní, negatívnom výsledku testu alebo prekonaní COVID-19 možno nahradiť digitálnym COVID preukazom EÚ. V opačnom prípade je potrebné tieto skutočnosti preukazovať dokladom, z ktorého je určiteľná identita preukazujúcej sa osoby.