ENG

logo

facebook

AKTUALITY

Riešenie, ktoré pomôže s otváraním ekonomiky a škôl

03.02.2021

Na minulotýždňovom ekonomickom krízovom štábe zástupcovia IT Asociácie Slovenska a Republikovej únie zamestnávateľov ponúkli štátu efektívne riešenie, ktoré by významne pomohlo pri postupnom uvoľňovaní slovenskej ekonomiky. Aplikácia by mala byť dostupná zdarma pre každého na všetkých dostupných mobilných platformách, dokázala by v reálnom čase vyhodnotiť aktuálny stav osoby a umožniť jej väčšiu slobodu pohybu.

Slovensko čelí cyklickým lockdownom a situácia ohľadom zavádzania či uvoľňovania protipandemických opatrení je chaotická a nepredvídateľná. Stále si nevieme poradiť so zabezpečením bezpečného prostredia v zdravotníctve, školstve a ďalších sférach, kde je interakcia ľudí nevyhnutná. To spôsobuje vážne dopady v oblasti ekonomiky a sektory ako reštaurácie, maloobchod a cestovný ruch sú pred kolapsom. Plošné či individuálne testovania, ako aj vakcinácia sú určite krok vpred, ale ich efekt sa prejaví až neskôr.

Existujú však IT riešenia, ktoré by vďaka dostupným dátam dokázali pre každého občana nastaviť pravidlá šité na mieru. Zaručili by mu slobodu pohybu na základe rýchleho vyhodnotenia všetkých dát, ktoré o ňom štát má k dispozícii.

Mário Lelovský z IT Asociácie Slovenska a Republikovej únie zamestnávateľov jedno z riešení predstavil aj na piatkovom ekonomickom krízovom štábe na úrade vlády. „Ide o systém, ktorý by nahradil nárazové a neprehľadné opatrenia a integroval by všetky dostupné dáta na jednom mieste. Sme presvedčení, že by významne pomohol k odomknutiu krajiny a ekonomiky, ako aj  otvoreniu škôl. Myslím, že súčasná situácia sa nedá naťahovať donekonečna a musíme prísť s východiskom. Na ekonomickom krízovom štábe som zaznamenal pozitívne reakcie zo strany zamestnávateľov, ale aj predstaviteľov vlády. Loptička je teraz na strane štátu a najmä ministerstva zdravotníctva, uvidíme, či sa do nasadenia tohto riešenia pustí. Sme plne k dispozícii s akoukoľvek formou pomoci pri jeho realizácii,“ hovorí Mário Lelovský.

Podľa neho je dôležitým predpokladom pre spustenie systému elektronická evidencia všetkých relevantných údajov na detailnej úrovni, keďže aktuálne sa neevidujú napríklad všetky výsledky antigénových testov z nemocníc.

Pre efektívnu a spoľahlivú prevádzku systému je preto potrebné mať dispozícii všetky dostupné údaje  o testoch, ochoreniach COVID 19 a očkovaniach. Tieto dáta už štát má a sú agregované na Úrade verejného zdravotníctva, v Národnom centre zdravotníckych informácií či v referenčnom Registri fyzických osôb.

Lelovský ubezpečuje, že dáta budú použité v minimálnom rozsahu a potrebnom iba na identifikáciu a vyhodnotenie uvoľnenia či zamedzenia pohybu konkrétnej osoby. „Dáta by boli pre tretie osoby anonymizované. Dokážeme zaručiť, že systém je proti úniku dát zabezpečený nadštandardne,“ dodáva.

Ako by to fungovalo?

Prvým krokom je stotožnenie osoby za účelom správneho priradenia všetkých údajov. Ďalším krokom je  definovať a spravovať  pravidlá na úrovni krajiny, regionálnej úrovni a pre jednotlivé typy objektov či podujatí s regulovaným vstupom.

Pri zmene údajov a pravidiel systém dokáže okamžite vyhodnotiť obmedzenie/uvoľnenie pohybu osoby. Osoba sa pri vstupe do objektu preukáže svojím automaticky vygenerovaným osobným QR kódom a osoba oprávnená na kontrolu tento unikátny QR kód zoskenuje. Až na základe výsledku kontroly by bol občanovi umožnený vstup do konkrétneho objektu.

Občan po svojej autentifikácii bude mať možnosť získať riešenie  v mobilnej aplikácii dostupnej na všetkých mobilných platformách. Dvojičku aplikácie si stiahne napríklad majiteľ reštaurácie, vedenie školy alebo strážna služba v nemocnici. Obe strany sa zaregistrujú ako používatelia a od toho momentu ju môžu používať.